Gianni Rodari: Telefonske priče

 

Svijet koji nije zaboravio radost

Ženu koja broji koliko puta ljudi kihnu, muškarca koji prodaje planine i gradove i gospođu koja marmeladu može napraviti i od krumpirove kore na jednom mjestu može okupiti samo čarobnjak mašte kakav je talijanski pisac Gianni Rodari.

U svojoj najpoznatjoj knjizi Telefonske priče Rodari provlači svoje junake kroz najnevjerojatnije i beskrajno maštovite situacije, a iznenađenje i humor čekaju najmlađe čitatelje (gledatelje), u svakoj rečenici, na svakoj stranici i u svakom prizoru. Svatko može biti junak Rodarijeve proze: ljubičica, rak, miš koji je junak stripa, čarobnjaci, fantastična bića, čak i semafor ili – nos. Čudesni svijet neograničene scenske mašte zaštitni je znak ove radosne i zaigrane predstave koja uzima nekoliko Rodarijevih priča i scenski se poigrava njima, podsjećajući da je svijet zanimljivo i pozitivnom energijom ispunjeno mjesto u kojem se baš sve može dogoditi – ako dopustimo mašti da vlada.

Vesela dječja igra u interpretaciji virovitičkih glumaca ne izbjegava ‘ozbiljne’ teme, smrt, rat, ljudsku zloću, ali ih okreće naglavačke i prilazi im s druge, zabavne i pozitivne strane. Zloćesti generali u ratu koji žele od crkvenih zvona napraviti ubojiti top koji će dokrajčiti neprijatelja bivaju izigrani. Njihov top, umjesto da puca i sije smrt odjekuje veselom zvonjavom koja umjesto smrti donosi mir i veselje, pa generalima ostaje jedino da pobjegnu i potraže neki novi rat. Ženi koja pravi najbolju marmeladu na svijetu i pomaže siromasima prijeti moćni, bahati car. No, umjesto stradanja dobre žene u svijetu u kojem propise pišu moćni kako bi zaštitili vlastite povlastice, čemu najčešće svjedočimo u brutalnoj stvarnosti, car je taj koji gubi. Jer, ljudi su se pobunili, zaprijetili caru i – pobijedili.

Rodari, a s njim i ova predstava mogu sve ono što je danas postalo nemoguće u stvarnosti koja otkriva svoju ružnu, kriznu stranu i u kojoj više ne postoji mašta, a i do nade je sve teže doći. Telefonske priče otvaraju vrata u izmaštani scenski svijet u kojem je sve, (zamislite, čak i pravednost!) moguće i u koji se možemo skloniti od sve mračnije i tužnije stvarnosti. Rodarijev svijet je svijet radosti, neobuzdane mašte i veselja. A to jest ono što nam danas najviše nedostaje.

Jasen Boko